درباره شهید محراب آیت الله صدوقی

آیت الله محمد صدوقی از روحانیون بنام ایران است که  دهم اسفند ۱۲۸۷ خورشیدی  در یزد به دنیا آمد. وی از نسل شیخ صدوق است پدرش ملا ابوطالب و جد دوم او علامه ملا محمدمهدی کرمانشاهی بود که بر اثر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. محمد صدوقی در ۷ سالگی، پدر و در ۹ سالگی مادرش را از دست داد و پسرعمویش ـ ملا محمد کرمانشاهی (مدفون در یزد) ـ سرپرستی او را برعهده گرفت که بعدها صدوقی داماد وی شد.

وی در اوایل دهه ۱۳۰۰ به حوزه علمیه قم رفت. صدوقی از علمای مطرح حوزه علمیه قم بود که زیر نظر اساتیدی همچون امام خمینی( ره) عبدالکریم حائری یزدی، محمدتقی خوانساری، محمد حجت کوه‌کمری تحصیل کرد و شاگردان فراوانی همچون محمدتقی جعفری، مرتضی مطهری، احمد جنتی، محمد فاضل لنکرانی تربیت کرد.

آیت الله صدوقی از ابتدای آغاز انقلاب اسلامی در کنار امام (ره) بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حکمی توسط امام خمینی( ره) در ۳۱ مرداد ۱۳۵۸ به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد منصوب شد.

هرچند نام شهید صدوقی با فعالیت های مذهبی و انقلابی گره خورده است اما او یک کنشگر اجتماعی نیزبود و در زمان حیات خود تلاشهای پرشماری برای آبادانی ایران انجام داد. ساخت ده ها کتابخانه، مسجد، آب انبار، مدرسه، حوزه علمیه و … تنها بخشی از تلاش های وی می باشد.

شهید صدوقی سرانجام در ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱ خورشیدی یک عملیات تروریستی و انتحاری توسط عوامل سازمان منافقین( مجاهدین) در محراب عبادت در مسجد ملااسماعیل یزد به شهادت رسید.